ورود/ثبت نام
جستجو

انتخاب بهترین نوع رنگ برای انواع رزین کاری

با سلام

آشنایی با رنگ های قابل ترکیب و سازگار با رزین اپوکسی :

رزین یک ماده بسیار حساس است و باید در تمام مراحل کار بسیار دقت کرد؛ از جمله انتخاب نوع و میزان رنگ چون تاثیر بسزایی در کیفیت و خروجی کار خواهد داشت.

رنگ های مورد استفاده در رزین کاری:

به این معنی که میتوانیم مستقیما با رزین مخلوط کنیم در چند خانوداه رنگی وجود دارند.

رنگ های پودری :

همان طور که  از اسم شان پیداست به صورت پودر هستند و از ویژگی های رنگ های پودری این است که بافت سه بعدی به کار رزینی ما میدهند و در انواع مختلفی وجود دارند:

رنگ پودری ساده:

اگر همراه با رزین ساده یا خانواده دیگری در قالب استفاده شود بافت سه بعدی ایجاد میکند اما اگر به صورت ساده و تک رنگ از ان استفاده شود صرفا یک رزین ساده رنگی خواهیم داشت.

 

رنگ پودری صدفی(متالیک ):

یک بافت سه بعدی بسیار زیبا به کار میدهد و در کارهای چوب و رزین بسیار استفاده میشود و همچنین میتوان در ژل تایم طرح و نقش درون آن ایجاد کرد .

رنگ پودری شبرنگ (فلورسنت):

رنگ های بسیار جیغ و نسبت به بقیه رنگ ها رنگ دهی بالاتری دارند و در محیط های کم نور، بیشتر خودشان را نشان میدهند اما در تاریکی مطلق از خودش نوری ندارد.

رنگ پودری شبرنگ (فسفرسنت):

در طول روز نور را جذب میکند و در تاریکی مطلق 1 تا 2 ساعت از خود نور پس میدهند.  در برخی از ساعت ها از این نوع رنگ استفاده شده که در تاریکی اعداد و عقربه ها مشخص هستند. رنگ های پودری شبرنگ (فسفرسنت) طیف رنگی محدودی وجود دارند و میزان رنگدهی آنها بسیار پایین است و همچنین بسیار سنگین هستند و باید میزان کمی از این رنگ استفاده شود چون میزان بیشتر آن در عمل پلیمریزاسیون  (سخت شدن ) رزین اختلال ایجاد میکند.

رنگ های پودری فلزی و کاربرد آنها:

رنگدانه (پیگمنت) فلز هستند ،بسیار سنگین و پوششدهی بالایی دارند.در رنگ های طلایی،کاهی،اشرفی،نقره ای و مسی وجود دارند و در تکنیک های ابر و باد ، مرمر(ماربل) ،ژئود،کهکشان و جوهر الکلی کاربرد دارند.از ترکیب پودر فلز با وارنیش پایه تینر میتوان برای رنگ آمیزی دور ظروف رزینی استفاده کرد.

رنگ های پودری کروم: 

رنگ های صدفی(متالیک )هستند که پوشش دهی و رنگدهی پایینی دارند و برای ایجاد حاله ای رنگ در بعضی از تکنیک ها کاربرد دارد. مثل کهکشان و یا تکنیک مرمر برای ایجاد عمق در طرح مورد نظر مورد استفاده می شوند.

نکات بسیار مهم در استفاده از رنگ های پودری:

  1. رنگ های پودری باید از نوع معدنی و مکیرونیزه باشند یعنی به ریزترین حالت ممکن خود درآمده باشند تا به خوبی در رزین حل شوند.
  2. اگر رنگ شما به خوبی با رزین ترکیب نمیشد ،ابتدا آن را درون هاردنر ترکیب کنید سپس هاردنر رنگی را با اپوکسی مخلوط کنید.

 

رنگهای خمیری معرفی، ویژگی ها و کاربرد ها:

این رنگها در دو نوع رنگ خمیری ساده و رنگ خمیری صدفی (متالیک) وجود دارند، و به علت وجود روغن و تینر در ترکیب آن، نوعی بافت سلولی به کار میدهد. مهمترین استفاده از رنگ های خمیری در رزین اپوکسی در تکنیک دریا برای ایجاد موج عنکبوتی است. و در انواع بافت های قالبی برای ظروف و قدح هم از رنگ های خمیری استفاده میشود.

نکته مهم در استفاده از رنگ های خمیری در رزین اپوکسی این است که حتما باید از مخلوط کردن در با رزین آن را حسابی بهم بزنید تا کاملا یک دست شود.

رنگهای جوهری در رزین کاری:

رنگ های شفاف (ترنسپرنت) هستند ؛یعنی نور را از خودشون عبور میدهند و پشت کار پیداست برای لایه دوم و سوم دریا بسیار مناسب است و همچنین ایجاد بافت های مختلف در قالب های سیلیکونی.

 رنگ های جوهری برای کار با رزین دو دسته هستند:

رنگ جوهری پایه الکل در کار با رزین:

حلال آن الکل است و برای استفاده مستقیم در رزین مناسب هستند، و با آن ها بیشتر تکنیک چشم پرتویی و تکنیک جوهر الکلی را اجرا میکنند.

رنگ جوهری پایه رزین در کار با رزین: 

حلال آن تینر است و برای استفاده مستقیم در رزین برای ایجاد انواع بافت ها مناسب است.

نکته مهم در استفاده از رنگ جوهری در رزین کاری:

رنگ جوهری رقیق شده را نمیتوان مستقیما در رزین استفاده کرد در فرآیند پلیمر شدن رزین اپوکسی اختلال ایجاد میشود.

 

 رنگ های میکروبی شناخت ویژگی ها و کاربرد:

رنگ های میکروبی دسته دیگری از رنگ ها هستند که به صورت مایع هستند و حلال آنها تینر و الکل است و در بعضی از تکنیک های کار با رزین مثل قلوه سنگ و یا بافت میکروبی کاربرد دارند.

نکته مهم در استفاده از رنگ های میکروبی در کار با رزین:

بعد از استفاده از این رنگ ها بهتر است از فندک و یا تورچ استفاده نشود چون ممکن است موجب آش سوزی شود.

رنگ هایی که نمشود با رزین ترکیب کرد و با رزین اپوکسی ناسازگار هستند:

یعنی نمیتوانیم مستقیما با رزین ترکیب کنیم. انواع رنگ های اکرولیک،ویترای،مولتی سرفیس و رنگ روغن و…

ما از رنگ اکرولیک برای آماده سازی بیس کار استفاده میکنیم و به هیچ عنوان با رزین مخلوط نمکنیم چون کار را خواب میکند. هدف از رنگ آمیزی  زمینه هم ضد آب کردن  و هم پوشاندن طرح MDFتا حدی است. ولی به هیچ عنوان این کار را با رنگ پلاستیک انجام ندهید. از روغن جلا و روغن برزک و روغن چوب ،بر روی بیس های چوبی قبل از اجرای رزین استفاده نکنید. قبل از هر اجرا سطح مورد نظر را با الکل به خوبی پاک کنید تا هیچ گونه گرد و غبار و اثر چربی بر روی آن باقی نماند.

انتخاب بهترین رنگ برای کار با رزین:

نکته بسیار مهمی که حائز اهمیت است اینکه ما بعد شناسایی کامل رنگ ها و ویژگی های هرکدام، قادر خواهیم بود که تصمیم بگیرم از کدام رنگ و کدام خانواده استفاده کنیم تا بافت و طرح مد نظر ما را بدهد.در بعضی از تکنیک ها مثل ابر و باد ما باید از سه خانواده جوهری ،خمیریو پودری استفاده کنیم تا در نتیجه حرکت این رنگ ها به روی هم بافت ایجاد شود. در حقیقت علت ایجاد شدن بافت در کار های رزین ،تفاوت در چگالی رزین ها است که، به واسطه  رنگها ایجاد شدهو باعث ایجاد طرح و بافت میشود.

هنر رزین هم مثل هر هنر دیگری علم مربوط به خودش را دارد و میتواند یکبافت دقیق را با اندازی گیری های دقیق بارها و بارها  شبیه به هم ایجاد کرد و این امر میسر نمیشود مگر با تمرین و تکرار.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مقالات مرتبط

کامل ترین لیست ابزار و وسایل ضروری کار با رزین اپوکسی به همراه توضیحات

انتخاب بهترین نوع رنگ برای انواع رزین کاری

مواد ، متریال و رنگ های سازگار بارزین اپوکسی:

مقایسه خصوصیات و کاربردهای رزین پلی استر و رزین اپوکسی