ورود/ثبت نام
جستجو

موارد ایمنی در کار با رزین و شرایط محیطی کارگاه رزین اپوکسی

مقدمه:

رزین یک نوع چسب شیمیایی است ،پس باید نکات ایمنی هم بیشتر رعایت شود تا بتوانید در طولانی مدت از آن استفاده کنید. مهم ترین دارایی انسان سلامتی است که نباید به هیچ عنوان در خطر باشد و مسئله ای است که همه چیز را تحت الشعاع قرار میدهد.

اگر شما به رزین و هنر آن صرفا یک نگاه گذرا دارید و به عنوان یک سرگرمی به آن نگاه میکنید، رعایت نکردن خیلی از مواردی که به آن اشاره میشود مورد چندانی ندارد.

چون طی چند بار استفاده از رزین  و یا در معرض بخارات رزین اپوکسی بودن چندان به شما آسیب جدی وارد نمیکند ،اما اگر هنر رزین را به صورت جدی دنبال میکنید و قصد دارید آن را به عنوان حرفه خود انتخاب کنید و از این طریق کسب درآمد کنید، پس بهتر است تمام موارد ایمنی را رعایت کنید تا عمر حرفه شما طولانی تر شود.

نکات ایمنی در رزین کاری:

تمامی این نکاتی که گفته میشود برای کسانی است که میخواهند به صورت کاملا حرفه ای در حوزه رزین فعالیت کنند و یک اثر هنری فوق العاده تمیز و حرفه ای خلق کنند.

 1- استفاده از ماسک :

اولین نکته ای که باید رعایت بکنید استفاده از ماسک فیلتردار شیمیایی است که در بازار با عنوان ماسک های شیمیایی 3M عرضه میشود، که انواع مختلفی دارد و باید با فیلتر زیتونی تهیه شود. شما اگر سایر موارد ایمنی را رعایت نکنید ممکن است اثر هنری تان خراب شود اما اگر از ماسک شیمیایی استفاده نکنید ریه های شما آسیب میبیند و صدمات آن جبران ناپذیر است. رزین در حین هم زدن اولیه اصلا خطرناک نیست و هیچ سمی ندارد ،اما از زمانی که با تورچ حباب گیری میشود و یا با سشوار صنعتی به آن حرارت داده میشود ،تا زمانی که به مرحله پختگی اولیه برسد از خودش گاز های سمی ساطع میکند و خطرناک است.

پس تا زمانی که باید بالای سر کار هنری خود بایستید باید از ماسک استفاده کنید و بعد از آن هم محیط را به مدت حداقل 10-12 ساعت ترک کنید.

همچنین جهت شناخت بهترین نوع ماسک برای کار با رزین و هم چنین یادگیری نحوه استفاده از ماسک شیمیایی 3M میتوانید به دوره مقدماتی رزین مراجعه کنید.

2- هواکش و تهویه مناسب:

برای محیط کارتان باید از هواکش و تهویه مناسب استفاده کنید و  بهتر است بعد از اتمام نقاشی آن را روشن کنید تا بخارات سمی رزین را به بیرون منتقل کند چون اگر در حین کار روشن باشد ممکن است مکش هوای آن برخی ذرات ریز  گرد و غبار را روی سطح نقاشی شما پخش کند.

3- استفاده از دستکش وینیل (لاتکس):

برای کار با رزین حتما باید از دستکش استفاده کنید و دست تان رو مستقیم به رزین نزنید و اگر دستتان رزینی شد با الکل طبی 96%  میتوانید آن رو پاک کنید. برای فهم بهتر اینکه چگونه رزین را از دستم پاک کنم میتوانید به مقاله راهکار های موثر برای تمیز کردن رزین اپوکسی از سطوح مختلف مراجعه کنید.

4- در صورت حساسیت به رزین:

رزین به خودی خود حساسیت زا نیست ولی اگر به مواد غذایی خاصی مثل گوجه یا بادمجان حسایت داشته باشید، آن رو تشدید میکند؛ پس حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید و اگر دستتان آغشته به رزین شد آن را به سمت چشم و گوش و غدد لنفاوی تان نزنید.

5- نحوه برخورد با رزین اپوکسی که زودتر از موعد خشک شد:

اگر در حین کار با رزین ،رزین توی لیوان مدت طولانی ماند و شروع به جوشیدن کرد و خراب شد؛ خیلی سریع آن رو از محیط کارتان خارج کنید و اگر این امکان برایتان وجود نداشت آن رو داخل یک ظرف در بسته قرار بدهید و بعد از 24 ساعت درب ظرف رو باز کنید و آن رو دور بیندازیند چون در آن لحظه بسیار بسیار خطرناک  و سمی است.

 

ویژگی محیط کار با رزین اپوکسی:

1- محیط کارتان باید عاری از هرگونه گرد وخاک باشد چون اگر ذره ای خاک روی سطح نقاشی بشیند، همان نقطه رزین را پس زده  و خالی میشود.

2- کف کارگاه یا محیط کارتان باید عاری از فرش یا موکت باشد و قبل از هر اجرا جارو بشود و با یک طی نم دار طی کشیده شود.

نکته : درصورتی که کف محیط کارتان  فرش یا موکت پهن بود، نیم ساعت قبل از اجرا با جاروی برقی محیط را جارو کنید چون در حین جارو زدن ذارت ریز و پرز به هوا پخش میشود. و همواره باید به این نکته توجه کنید که اگر روی فرش و البسه، رزین ریخته بشوذ ،به هیچ عنوان پاک نمیشود.و به علاوه خطرناک هم هست و ممکن است موجب آتش سوزی شود.

تاثیر دما و رطوبت محیط کار بر رزین اپوکسی:

1- دمای محیط کارتان باید بین 23 تا 28 درجه سانتی گراد باشه و بهترین دما 25 درجه است. افزایش دما باعث سریع تر شدن فرایند پخت رزین میشود.

2- رطوبت محیط باید زیر 36درصد باشد، اگر رطوبت محیط بالا باشد سطح کار خراب میشود.

نکته: برای اینکه رطوبت محیط کم شود از وسایل گرمایشی یا سرمایشی مثل اسپیلت میتوانید استفاده کنید و یا بسته های رطوبت گیر تهیه کنید و در محیط کارتان قرار دهید.

شما نیاز دارید تا یک دستگاه دما سنج و رطوبت سنج در محیط کارتان داشته باشید و مدام آن را چک کنید؛ چون تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت کارتان دارد.

( برای خرید دستگاه دما سنج میتوانید با مراجعه به سایت دیجی کالا دما سنج را خریداری کنید، البته به این نکته هم توجه کنید که نیاز نیست برای این کالا زیاد هزینه کنید و انواع با قیمت مناسب آنهم کار را انجام میدهند)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مقالات مرتبط

کامل ترین لیست ابزار و وسایل ضروری کار با رزین اپوکسی به همراه توضیحات

انتخاب بهترین نوع رنگ برای انواع رزین کاری

مواد ، متریال و رنگ های سازگار بارزین اپوکسی:

مقایسه خصوصیات و کاربردهای رزین پلی استر و رزین اپوکسی