ورود/ثبت نام
جستجو

چگونه یک سطح براق در رزین اپوکسی داشته باشیم

 

رزین چیست و چگونه می توان سطح رزین را براق و شفاف کرد : یک آموزش

رزین در سال‌های اخیر به‌عنوان ماده‌ای همه‌کاره برای خلق آثار هنری، جواهرات و دکوراسیون منزل منحصر به فرد و خیره‌کننده محبوب شده است. در حالی که انواع مختلفی از رزین وجود دارد، رزین اپوکسی به دلیل سهولت استفاده و شکل گیری فوق العاده یکی از محبوب ترین ها شده است.

یکی از ویژگی های کلیدی رزین اپوکسی توانایی آن در ایجاد یک لایه براق است که می تواند زیبایی و عمق کار شما را افزایش دهد. در این آموزش، اصول کار با رزین، اینکه رزین دقیقا چیست و چگونه می توانید در پروژه های رزین اپوکسی خود به یک لایه براق و شفاف دست پیدا کنید، بحث خواهیم کرد.

رزین چیست؟

قبل از پرداختن به نحوه ایجاد یک لایه براق روی رزین اپوکسی، مهم است که بدانید رزین دقیقا چیست. رزین یک پلیمر مصنوعی است که می تواند برای ایجاد طیف گسترده ای از محصولات استفاده شود.  از اختلاط دو یا چند جزء(معمولا در ایران به شکل دو جزئی شامل “رزین اپوکسی و هاردنر” در دسترس است ) با هم ساخته می شود که سپس به ماده ای بادوام و براق تبدیل می شود.

البته براقیت و شفافیت رزین بستگی زیادی به برند رزین و مرغوبیت و خلوص آن دارد. یک راه ساده برای تشخیص این موضوع این است که در هنگام خرید رزین را بررسی کنبم که آیا کاملا شفاف است؟ یا نه!(باید کاملا مثل آب شفاف و بدون کدری باشد) که در صورت شفاف نبودن از خرید آن خودداری کنیم. نکته مهم این است که هم رزین و هم هاردنر را بررسی کنیم.

انواع مختلفی از رزین موجود است، از جمله پلی استر، پلی اورتان و رزین اپوکسی. رزین اپوکسی به دلیل شکل گیری و دوام خود به یکی از محبوب ترین ها تبدیل شده است. اغلب در صنایع دستی و کارهای هنری استفاده می شود زیرا می توان آن را به راحتی قالب گیری، رنگ آمیزی و با مواد دیگر ترکیب کرد.

آموزش رزین – چگونه به یک پایان براق برسیم :

اکنون که به درک اولیه ای از رزین رسیدید ، بیایید به روند رسیدین به یک لایه براق در کارهای رزین اپوکسی بپردازیم. مراحل مختلفی در این فرآیند وجود دارد، بنابراین حتماً هر کدام را به دقت دنبال کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

مرحله 1: محل کار و مواد خود را آماده کنید :

قبل از شروع هر کار رزین، مهم است که فضای کاری خود را آماده کنید و تمام مواد لازم را جمع آوری کنید. این شامل رزین اپوکسی، هاردنر، لیوان هایی برای مخلوط کردن رزین(معمولا از لیوان ین بار مصرف استفاده میشود) ، چوب همزن (معمولا از چوب بستنی استفاد میشود) و هر رنگ یا افزودنی اضافی است که قصد استفاده از آن را دارید.

اطمینان حاصل کنید که محل کار شما تمیز و عاری از گرد و غبار یا زباله است که می تواند در فرآیند پخت(curing) اختلال ایجاد کند. همچنین استفاده از دستکش و ماسک برای محافظت از خود در برابر هر گونه بخار یا تحریک پوست ایده خوبی است.

مرحله 2: رزین و هاردنر خود را مخلوط کنید :

هنگامی که تمام مواد خود را آماده کردید، وقت آن است که رزین اپوکسی و هاردنر خود را با هم مخلوط کنید. دستورالعمل های سازنده را به دقت دنبال کنید، زیرا نسبت رزین به هاردنر بسته به برند و نوع رزینی که استفاده می کنید می تواند متفاوت باشد(معمولا نسبت 1به 2 دارند).

مطمئن شوید که دو جزء را با هم کاملاً مخلوط کرده و کناره‌ها و ته فنجان مخلوط‌کن خود را بخراشید تا مطمئن شوید که قسمت‌های مخلوط نشده باقی نمی‌مانند، باید تا زمانی که این مخلوط به شفافیت برسد همزدن را ادامه بدهید. همچنین ممکن است بخواهید در این مرحله رنگ‌ها یا مواد افزودنی اضافه کنید و آنها را کاملاً با هم مخلوط کنید.

مرحله 3: رزین را روی کار خود بریزید :

هنگامی که مخلوط رزین شما کاملاً مخلوط شد، وقت آن است که آن را روی کار بریزید. با استفاده از یک چوب همزن یا برس سیلیکونی، رزین را به طور یکنواخت روی سطح خود پخش کنید و مطمئن شوید که تمام قسمت ها را کاملاً پوشش می دهد.

این مهم است که در این مرحله به سرعت کار کنید، زیرا زمان پخت اولیه رزین اپوکسی کوتاه است و در عرض چند دقیقه شروع به سفت شدن می کند. هنگام کار برای ایجاد یک سطح صاف و یکدست، حباب ها یا نقاط ناهموار را صاف کنید. میتوانید برای خارج کردن حباب از سطح کار خود از یک خلال دندان استفاده کنید و برای یک دست شدن کار و همچنین خروج هرچه بهتر حباب ها میتوانید با استفاده از سشوار صنعتی روی رزین حرارت بدهید فقط باید توجه داشته باشید در این کار افراط نکنید که باعث خراب شدن کارتان میشود.

مرحله 4: نحوه ایجاد سطح براق در رزین :

 

پس از اینکه رزین اپوکسی شما برای مدت زمان 24 تا 48 ساعت خشک شد، نوبت به ایجاد یک سطح براق می رسد. چندین تکنیک مختلف وجود دارد که می توانید برای رسیدن به یک لایه براق بالا از جمله سنباده زدن، پولیش کردن و ریختن یک لایه رزین شفاف روی کار استفاده کنید.

سنباده کاری:

سنباده کاری رایج ترین روش برای دستیابی به یک روکش براق روی رزین اپوکسی است. با یک کاغذ سنباده نسبتا نرم شروع کنید و به ترتیب سنباده را عوض کرده و از سنباده نرم تری استفاده کنید  واین کار را تا رسیدن به یک لایه شفاف ادامه دهید.

پولیش کردن :

پولیش کردن گزینه دیگری برای ایجاد یک سطح براق است. این مورد شامل استفاده از یک ترکیب پولیش و یک دستگاه پولیش یا پارچه نرم برای ایجاد یک سطح صاف و براق است.

ریختن یک لایه رزین شفاف روی کار :

در نهایت، شما همچنین می توانید یک لایه شفاف به روی رزین اپوکسی خود بریزید تا براقیت آن را افزایش دهید. انواع مختلفی از پوشش های شفاف موجود است.

نتیجه

رزین اپوکسی یک ماده همه کاره و بادوام است که می تواند برای ایجاد طیف گسترده ای از کارهای هنری خیره کننده استفاده شود. با دنبال کردن مراحل ذکر شده در این آموزش، می توانید به یک روکش براق دست پیدا کنید که زیبایی و عمق کار شما را افزایش می دهد.

چه یک هنرمند کارکشته رزین باشید و چه تازه شروع به کار کرده اید، تسلط بر هنر ایجاد یک سطح براق روی رزین اپوکسی، کارهای شما را به سطح حرفه ای تری می برد. پس خلاق باشید، تکنیک‌های مختلف را آزمایش کنید و ببینید با استفاده از این ماده شگفت‌انگیز چه خلاقیت‌های زیبایی می‌توانید داشته باشید.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مقالات مرتبط

کامل ترین لیست ابزار و وسایل ضروری کار با رزین اپوکسی به همراه توضیحات

انتخاب بهترین نوع رنگ برای انواع رزین کاری

مواد ، متریال و رنگ های سازگار بارزین اپوکسی:

مقایسه خصوصیات و کاربردهای رزین پلی استر و رزین اپوکسی